שינוע סוללות ליתיום או מכשירי המופעלים על ידי סוללות: מה כדאי לדעת?

בימינו מוצרים רבים מופעלים באמצעות סוללות. וכמובן, רבים מהמוצרים הללו נשלחים ברחבי העולם.

סוללות ליתיום הפכו למקור האנרגיה המועדף להפעלת מגוון רחב של מוצרים כמו טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים, ציוד רפואי, כלי חשמל, צעצועי ילדים ,מכוניות ,אופניים חשמליים ומוצרים רבים נוספים.

עם זאת, יש גם חסרון לסוללות ליתיום: הן דליקות ועלולות לגרום לפיצוצים. סכנת האש נובעת בין היתר מנוזל הליתיום-יון הדליק ביותר בסוללה. נוזל זה יכול לדלוף עקב פגיעה פיזית בציוד, קצר חשמלי או התחממות הסוללה. בשל צפיפות האנרגיה הגבוהה, הדבר מוביל במהירות להתלקחות, שעלולה להתפשט לסוללות הסמוכות או הציוד שמסביבן. מה שיכול לגרום לתגובת שרשרת ובסופו של דבר להתפוצצות.

בשל הסיכונים הכרוכים בשינוע סוללות ליתיום, השינוע שלהם כפוף לכללים מחמירים. ישנן מספר תקנות הנוגעות להובלה של סוללות ליתיום. דרישות מחמירות יותר חלות על הובלה אווירית מאשר על הובלה ימית או הובלה יבשתית. יתר על כן, התקנות משתנות כל הזמן. הסיבה היא שסוללות הליתיום הינו מוצר המתפתח בעולם בקצב מואץ וישנן חברות רבות המנסות לחדש, לתכנן ולהמציא טכנולוגיות חדשות ויעילות יותר כתוצאה מכך המפרט משתנה בתדירות רבה, לכן יש להתאים גם את דרישות הבטיחות בתדירות מתאימה.

זכרו: כל סוגי סוללות הליתיום נחשבים למוצרים מסוכנים ויש לטפל בהם ולתייג אותם כראוי. הדרישות המפורטות לכל משלוח סוללות ליתיום עשויות להשתנות באופן משמעותי בהתאם לסוג הסוללה, הגודל, הכמות, המשקל, סוג המוביל, היעד ואופן התחבורה.

כל הגורמים האלה קובעים כיצד ניתן לשלוח, לארוז ולסמן משלוחי סוללות ליתיום. בין אם זה באוויר, בים, ברכבת או במשאית, קיימות תקנות רבות מה שלעתים מקשה ומבלבל על אופן הטיפול במטען.

במבט ראשון, זו עשויה להיראות משימה מרתיעה ומסובכת, אך להיפך, לא קשה לשלוח את הסוללות או את המכשירים המופעלים באמצעות סוללות, אתם רק צריכים לדעת מה אתם עושים עוד לפני שמתחילים!

לכן תמיד תתייעצו עם גורמים מקצועים ואל תשאירו דבר ליד המקרה. תתייעצו עם חברות שילוח,  חברות התעופה או מומחים לשינוע ואריזה של חומרים מסוכנים.

בואו נבין כמה מושגים בסיסיים שיעשו קצת סדר בדברים:

ועדת המומחים של האו"ם להובלת סחורות מסוכנות סיווגה סחורות מסוכנות תחת מספרי או"ם ספציפיים ו"שמות משלוח מתאימים"  proper shipping name"" . סוללות ליתיום מסווגות בקבוצת סיכון 9 – סחורות מסוכנות שונות. בנוסף ישנם שישה "שמות משלוח" (ותוויות) אפשריים עם מספרי האו"ם המתאימים למשלוחי סוללות ליתיום בהתבסס על סוג ואופן הגדרת החבילה:

  • UN 3480 סוללות ליתיום-יון – lithium ion batteries
  • UN 3481 סוללות ליתיום-יון הכלולות בציוד – lithium ion batteries contained in equipment
  • UN 3481 סוללות ליתיום-יון ארוזות עם ציוד – lithium ion batteries packed with equipment
  • UN 3090 סוללות ליתיום מתכת – lithium metal batteries
  • UN 3091 סוללות ליתיום מתכת הכלולות בציוד – lithium metal batteries contained in equipment
  • UN 3091 סוללות ליתיום מתכת ארוזות עם ציוד – lithium metal batteries packed with equipment

לכל מוצר מסוכן קיים גיליון בטיחות ( Safety data sheet).  בין היתר הגיליון מכיל את סיווג המוצר   UN number  והסיכונים הנלווים שלו. כל שולח מחויב למסור את גיליון הבטיחות העדכני ביותר לגורם הלוגיסטי האחראי להובלה.

מה זה 38.3UN?

על מנת לשנע תאים/סוללות ליתיום, הם חייבים לעבור בהצלחה בדיקות המדמות תנאים סביבתיים בזמן השינוע. בדיקות אלו מתוארות במדריך האו"ם הנקרא "מדריך האו"ם לבדיקות וקריטריונים"  "UN manual of tests and criteria". חלק ג ' של מדריך זה מתאר בסעיף 38.3 סדרה של 8 בדיקות כגון: לחץ, טמפרטורה, ריסוק, רטט וכו'.

דו"ח סיכום הבדיקה Test summary report או  TSRכולל בתוכו סיכום תוצאות בדיקת התא או הסוללות.

שימו לב, כרגע אין חובה להוסיף העתק של הדוח פיזית לכל משלוח אך דו"ח סיכום הבדיקה חייב להיות נגיש עבור כל גורם ברשת הלוגיסטית, מבלי שבעת הצורך דו"ח סיכום בדיקה זה יוגש, יאסר שילוח הציוד.

כיצד לארוז את הסוללה והציוד?

אחד הסיכונים העיקריים הכרוכים בשילוח סוללות וציוד המופעל על ידי סוללות הוא קצר במעגל הסוללה כתוצאה ממגעי הסוללה עם סוללות אחרות, חפצים מתכתיים או משטחים מוליכים. יש להפריד בין הסוללות או התאים הארוזים בצורה שתמנע קצרים ופגיעות במגעים.

אסור שלסוללות יהיה מקום לזוז בתוך האריזה. משמע שהם חייבים להיות ארוזים בצורה מאובטחת לפני ההובלה.

במידת האפשר יש לארוז כל סוללה או כל מכשיר המופעל באמצעות סוללה, באריזות פנימיות סגורות לחלוטין העשויות מחומר שאינו מוליך (שקית ניילון לדוגמה)

יש להפריד סוללות באופן שמונע מגע עם סוללות אחרות, ציוד נוסף או חומרים מוליכים (למשל מתכת) הנמצאים בתוך האריזה.

אבטחת מגעים חשופים באמצעות מכסים לא מוליכים, סרט אינו מוליך או אמצעי מתאים אחר.

אסור להשתמש באריזה החיצונית כאמצעי היחיד להגנה על מגעי הסוללה מפני נזק חיצוני או קצר. הסוללות צריכות להיות מרופדות היטב וארוזות כך שימנעו תזוזה שיכולה לשחרר את המכסים המגנים או לסובב את הסוללה או הציוד כך שיווצר קצר.

כל הנאמר למעלה זהו רק תקציר, כמובן שיש עוד לא מעט תקנות, חוקים והגבלות המתייחסים למקרים ספציפיים.

לכן גם אם כבר שנים שאתם שולחים ציוד המכיל סוללות תמיד חשוב להתעדכן ולהתייעץ עם גורמים מוסמכים ולחסוך זמן יקר וויכוחים בדיוק כשאתם צריכים לספק ציוד ללקוח.

לייעוץ ומידע בנושא שילוח חומרים מסוכנים או אריזות מיוחדות לחומרים מסוכנים, מוזמנים לפנות אלינו בכל עת
בטלפון: 058-7682288
במייל: info@dgpackaging.co.il