מה זה Overpack?

אריזת  Overpack זו "אריזה חיצונית", כהגדרתה בתקנות החומרים המסוכנים של IATA (IATA Dangerous Goods Regulations), עטיפה, מכל וכיוצא באלה המשמשים לשוגר אחד כדי להכיל חבילה אחת או יותר לשם נוחות הטלטול והאחסון.

הכוונה היא לא לחלק החיצוני של אריזת קומבינציה כאשר החומר המסוכן נמצא בכלי כיבול פנימי כמו בקבוק פלסטיק וחלק חיצוני כמו מארז קרטון כמו ב – G4.

בשפה פשוטה, אריזה חיצונית היא משהו שעוטפים איתו את האריזה התקנית או מכניסים לתוכו את האריזה התקנית כדי שהתפעול וההובלה יעשו בצורה קלה ובטוחה יותר.

אריזה חיצונית: אילו דוגמאות קיימות?

  1. משטח שעליו מערימים מספר אריזות ומקבעים באמצעות רצועות פלסטיק, ניילון סטרץ או אמצעי מתאים אחר.
  2. אריזת מגן חיצונית כמו ארגז עץ או קופסת קרטון.

 

לכן, אם אי פעם עטפתם את המארזים על המשטח בסטרץ' או קיבעתם חביות למשטח יצרתם overpack.

אריזה חיצונית: מה חשוב לדעת?

חשוב לציין כי אריזות החומרים המסוכנים הכלולות באריזה החיצונית חייבות להיות ארוזות כראוי, מסומנות, מתויגות ובמצב תקין כנדרש בתקנות – במילים אחרות, יכולות להישלח בנפרד למרות שהן בתוך overpack.

למרות שהחבילות בפנים חייבות להיות מתויגות באופן אינדיבידואלי כדי לציין את תוכנן, אך אם הן נמצאות בתוך אריזה חיצונית, יהיה צורך לסמן גם אותה. הסיבה היא פשוטה מאוד, יש לזהות את הסחורה – במיוחד אם היא מסוכנת – במהלך כל שלב בהובלתה, במיוחד במקרה של תאונות.

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון כאשר מגדירים אריזה חיצונית היא כוונת השולח. אם "overpack" נועד להישאר כמו שהוא עד שהוא מגיע למקבל, מדובר באריזה חיצונית (לפחות עבור IATA) יש לתעד אותו עם הכיתוב " "Overpack Used בהצהרת השוגר (Dangerous Goods Declaration). סימון זה מעיד בפני צוות חברת התעופה כי המארז החיצוני לא נוצר רק כדי להקל על העברת המטען לשדה התעופה, אלא נועד להגיע לידי המקבל כמקשה אחת.

מה דרישות הסימון הנדרשות בOverpack?

דרישות הסימון והשילוט הנדרשים יכולים לכלול מספר או"ם, PSN (Proper Shipping Name), חיצי כיוון, סימון כמויות מוגבלות Limited Quantities, תוויות של קבוצת סיכון ראשית ובמקרה הצורך גם משנית, עבור כל מארז של מוצרים מסוכנים הכלול בתוך אריזה  חיצונית וכל סימון נוסף המופיע על גבי האריזות התקניות עצמן.

דרישות הסימון והתיוג של אריזה חיצונית הן פשוטות למדי. כל התקנות המודאליות קובעות כי אם כל הסימנים והתוויות הנדרשים המייצגים את כל הסחורות המסוכנות הכלולות באריזה אינם נראים בבירור, יש לשכפל אותם בצד החיצוני של האריזה החיצונית שיצרנו.

כאשר המילה "OVERPACK" מסומנת באותיות שגובהן 12 מ"מ לפחות.

יש לשים לב כי הביטוי "נראה בבירור" עשוי להיות סובייקטיבי. לכן, לא יזיק בכל מקרה להדביק את הסימונים והתוויות על החלק החיצוני של אריזת overpack וכך למנוע אי נעימות ועיכובים במשלוח הסחורה.

לייעוץ ומידע בנושא שילוח חומרים מסוכנים או אריזות מיוחדות לחומרים מסוכנים, מוזמנים לפנות אלינו בכל עת
בטלפון: 058-7682288
במייל: info@dgpackaging.co.il